Ooit werkte ik op een afdeling Mondheelkunde en kaakchirurgie, en daar vernam ik dat het enige relevante ingrediënt van tandpasta de fluoride is. Dat spulletje beschermt echt tegen cariës. Verder moet tandpasta alleen een beetje schuren, net als een goed verhaal. That’s it. Sindsdien let ik bij aankoop van tandpasta alleen nog op prijs en smaak.
Aangezien ik meestal naar AH ga, staat er standaard een AH-tube in onze badkamer. Maar om de een of andere reden hebben we momenteel Elmex in huis – misschien was er een bonusaanbieding, of ik kocht drie tubes bij de Sligro, weet ik het. Hij staat er. En omdat ik alle letters waar mijn blik op valt nu eenmaal móet lezen, las ik ook de lovende woorden van het product over zichzelf. Ik citeer:
Effectieve cariësbescherming voor sterke en gezonde tanden
Diverse klinische onderzoeken hebben aangetoond dat Aminfluoride zeer effectief is. Het vormt direct een beschermende mineraallaag rond de tanden en helpt de mineralen in het tandglazuur herstellen. Dit helpt effectief beschermen tegen toekomstige aantasting door cariës.
Vraag uw tandarts of mondhygiënist waarom!
Dat laatste zinnetje intrigeert me mateloos. Verwacht de producent van Elmex (Colgate-Palmolive) nu werkelijk dat de brave tandenpoetser die vraag aan zijn tandarts of mondhygiëniste gaat stellen? “Vertelt u eens, mevrouw de tandarts, waarom moet ik met Elmex poetsen?” Dat lijkt me niet: niemand die zo gek is (hoewel ik het momenteel serieus overweeg). Het is bluf, lijkt mij. Juist door dit zo nadrukkelijk te stellen, in vetgedrukte letters, wekt de fabrikant de indruk zeer zeker van zijn zaak te zijn. Als tandenpoetser ga je zelfs geloven dat deze kennis – de superioriteit van Elmex – voor alle tandartsen en mondhygiënisten gesneden koek is. Als je ernaar vraagt, zo vreest de tandenpoetser, zal de tandarts of mondhygiënist denken: daar heb je weer zo’n domme rukker die niet weet waarom je met Elmex moet poetsen. Nou, dank je de koekoek. Ik neem het wel gewoon aan.
Misschien, bedacht ik me, werkt het zelfs andersom. Misschien gaan tandartsen en mondhygiënisten óók wel geloven dat ze eigenlijk zouden moeten weten dat hun klanten met Elmex moeten poetsen, ook al weten ze bij god niet waarom. In dat geval is er sprake van een waar Kleren-van-de-Keizer-fenomeen, mijn favoriete sprookje. Niemand durft de bubbel te breken uit angst door de mand te vallen als enige domoor.
Het is een gewiekste marketingtechniek, maar tegelijk is het een zielig trucje. Het is schermen met pretenties bij gebrek aan inhoud. Ik ken nog zo’n reclamecampagne: die van Jupiler, met z’n ‘Mannen weten waarom’. Ik heb het al aan een aantal mannen gevraagd, vol bravoure. Nou, waarom dan? Niemand die het wist.
Hahaa! Of… Zouden tanartsen snoepreisjes aangeboden krijgen als ze een bepaald merk aanbevelen. Doet de pharmaceutische industrie op geote schaal. En Jupiler? Staat bij échte mannen toch bekend als ‘vrouwenbier’?
Margot: die snoepreisjes door Big Pharma zijn inmiddels verboden, men vindt nu andere manieren om artsen te plezieren. Ik weet niet precies hoe dat zit bij tandartsen – waarschijnlijk krijgen die vooral veel presentjes van de plaatselijke orthodontist 🙂
Je begrijpt toch wel dat tandartsen geen ‘snoep’reisjes aannemen.
Mijn tandarts ging met snoepreis naar Thailand. Barstte die vulkaan IJsland
uit en kon hij niet terugvliegen. Zat daar een werk werkeloos te tandenknarsen.
Hij poetst zelf met colgate.
Mooie observatie. Ik vermoed dat het Kleren-van-de-Keizer-fenomeen zich vooral voordoet bij de Jupilerreclame – dat hopen de makers althans. Bij Elmex verwacht ik eerder een soort ‘aureooleffect’; je leest het woord tandarts en denkt (onbewust) dat het dan wel goed spul moet zijn.
Daar kan wat inzitten – hoewel mijn eigen associaties bij het woord ‘tandarts’ verre van positief zijn…